معرفی افزودنی‌های نایلون

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. معرفی افزودنی‌های نایلون

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

انواع افزودنی نایلون
مقالات

با گسترش کاربرد نایلون در صنایع مختلف، نیازهای جدیدی در این صنعت آشکار شد که امروزه با وجود افزودنی‌های متنوع، تا حد زیادی به این نیازها پاسخ داده شده است. نایلون‌ها با وجود کاربرد گسترده در دنیا امروز با ضعف‌هایی نیز همراه هستند که چالش‌های مختلفی به دنبال دارد. اما با وجود این افزودنی‌ها، ضعف مواد اولیه تولید نایلون برطرف شده و سطح کیفیت تولیدات افزایش می‌یابد. همراه ما باشید تا در ادامه به معرفی افزودنی‌های نایلون و ویژگی‌های هر یک بپردازیم.

آشنایی با افزودنی‌ها

افزودنی‌ها مواد تقویت کننده‌ای هستند که در ترکیب با مواد اولیه پلیمری به بهبود خواص آن و ایجاد خواص جدید کمک می‌کنند. این افزودنی‌ها وابسته به کاربردهای مختلف در انواع متنوعی وارد بازار می‌شوند که هر یک با عملکرد متمایز شرایط مطلوب را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کنند. نایلون‌ها به طور کلی معمولا با مشکلاتی چون شکننده بودن، زبری زیاد، بوی بد و… همراه هستند که ناشی از ضعف‌های مواد اولیه آن است. استفاده از افزودنی‌ها در ترکیبات مواد اولیه تولید نایلون، می‌تواند این ضعف ها را برطرف کند و باعث ارتقا سطح کیفیت آن شود. از کاربردهای عمده این نوع افزودنی می‌توان به کاربرد آن در نایلون کشاورزی، نایلون ساختمانی، بسته بندی مواد غذایی و… اشاره کرد.

مزایا استفاده از افزودنی‌های نایلون

تنوع بالا افزودنی‌ها در کنار ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک، مزایا بسیاری برای استفاده کنندگان به همراه دارد که این مزایا عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت
  • ایجاد خاصیت ضد الکتریسیته و عدم جذب گرد و غبار
  • سهولت تمیز کردن نایلون
  • عدم ایجاد شبنم بر روی نایلون
  • مقاومت در برابر اشعه خورشید
  • افزایش بهداشت با خاصیت ضد ویروس و باکتری

در کنار تمامی مزایا اشاره شده، استفاده از افزونی‌ها باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود و صرفه اقتصادی بسیاری برای تولید کنندگان به همراه دارد.

کاربرد افزودنی‌های نایلون

برای تولید نایلون‌ها از مواد اولیه در درجات کیفی مختلف استفاده می‌شود. نایلون‌های درجه یک از مواد نو تهیه می‌شوند که کیفیت بسیار بالایی دارند. در نتیجه برای استفاده از این نوع نایلون تنها به افزودنی‌هایی نیاز است که باعث ایجاد خواص جدید در نایلون می‌شود تا پاسخگو نیاز مشتریان در شرایط مختلف باشد. اما نایلون‌های درجه دو و سه نایلون‌های بازیافتی هستند که بسیاری از خواص مواد اولیه آن از بین رفته است. بنابراین افزودنی‌ها در این شرایط به کمک این مواد آمده و باعث رفع ضعف مواد اولیه می‌شوند. به طور کلی برای تهیه نایلون‌ها بهتر است در ابتدا نیاز خود را شناسایی کنید و با آگاهی از عملکرد افزودنی‌ها، محصولی مطابق با نیازتان به صورت سفارشی تهیه کنید.

افزودنی‌های نایلون

همانطور که پیشتر اشاره شد، افزودنی‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک وابسته به شرایط، مزایا زیادی به همراه دارد. از انواع پرکاربرد افزودنی‌های نایلون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزودنی آنتی یووی

تابش نور خورشید به نایلون، باعث تضعیف مقاومت نایلون شده و در طولانی مدت پوسیدگی آن را به دنبال دارد. بنابراین به نوعی می‌توان اشعه فرابنفش را عاملی بر کاهش طول عمر نایلون دانست. لذا به کارگیری افزودنی آنتی یووی در تولید نایلون، باعث افزایش پایداری این محصول در برابر نور خورشید می‌شود که از کاربردهای آن می‌توان به نایلون گلخانه، فیلم صنعتی، نایلون مالچ و نایلون‌های تبلیغاتی اشاره کرد.

افزودنی ضد الکتریسیته ساکن

 نایلون به دلیل ویژگی‌های ساختاری خود مستعد ایجاد بار الکتریکی ساکن است که این شرایط باعث جذب گرد و غبار، شوک الکتریکی و… می‌شود. استفاده از این افزودنی‌ مشکلات نام برده شده را برطرف کرده و زمینه بهتری برای تمیزکاری این نایلون فراهم می‌کند. معمولا از افزودنی ضد الکتریسیته ساکن در نایلون‌های کشاورزی و ساختمانی استفاده می‌شود.

افزودنی مادون قرمز

 یکی از کاربردهای گسترده نایلون‌ها در صنعت کشاورزی است. معمولا از نایلون‌ها در این صنعت برای حفاظت از گیاهان استفاده می‌شود. افزودنی مادون قرمز با جذب اشعه خورشید و رهاسازی آن در دمای پایین، باعث حفظ تعادل محیط شده و از تغییر ناگهانی دما در هنگام شب جلوگیری می‌کند. بنابراین با استفاده از این افزودنی می‌توان از مشکلاتی چون یخ زدگی محصولات گلخانه‌ای در فصول سرد سال رهایی یافت و از خسارات ناشی از آن جلوگیری کرد.

افزودنی ضد شبنم

ایجاد قطرات آب به هنگام تغییرات دمایی بر روی نایلون، یکی از چالش‌های مهم در صنعت بسته بندی موادغذایی و گلخانه است. شبنم با پوشاندن روی نایلون، باعث کاهش عبور نور می‌شود که در شرایط گلخانه‌ای بر فرآیند رشد گیاهان تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین وجود شبنم روی گیاهان باعث سوختگی برگ آن‌ها می‌شود و سلامت محصولات را به خطر می‌اندازد. بنابراین استفاده از افزودنی ضد شبنم در نایلون گلخانه و بسته بندی مواد غذایی تاثیر بسزایی در حفظ سلامت محصولات دارد.

افزودنی EVA

یکی از افزودنی‌های پرکاربرد در صنایع مختلف، افزودنی EVA است که باعث بهبود خواصی چون انعطاف پذیری، ضربه گیری، مقاومت در برابر فشار و… می‌شود. همچنین این افزودنی مقاومت بالایی در برابر اشعه خورشید دارد و از محصولات در برابر آن محافظت می‌کند. به طور کلی این افزودنی با افزایش مقاومت محصول در برابر ضربه و بهبود خاصیت شکل پذیری آن، کیفیت مواد  تولید شده را ارتقا می‌بخشد.

افزودنی آنتی ویروس

در صنایعی چون کشاورزی و بسته بندی مواد غذایی که با استفاده از نایلون فضایی بسته برای محصول ایجاد می‌شود، امکان رشد قارچ و باکتری افزایش می‌یابد. بنابراین وجود افزودنی آنتی ویروس می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کرده و سلامت محصولات نگهداری شده را تضمین کند.

به طور کلی برای تولید نایلون در انواع مختلف، مصرف کنندگان امکان تهیه آن به صورت سفارشی و با استفاده از افزودنی‌های موردنیاز را دارند. بنابراین شما می‌توانید با شناسایی دقیق نیاز خود و عملکرد هر یک از افزودنی‌ها، نایلونی متناسب با شرایط کاری خود تهیه کنید.

جمع بندی

افزودنی‌ها موادی تقویت کننده هستند که در ترکیب با پلیمرها باعث بهبود خواص آن و ایجاد خواص جدید می‌شوند. بنابراین نایلون‌های تولیدی با ویژگی‌های گسترده‌تر، مزایا بسیاری برای مصرف کنندگان به همراه دارند. همچنین استفاده از افزودنی‌ها علاوه بر بهبود کیفیت، هزینه تولید محصولات را کاهش می‌دهد که در این حالت صرفه اقتصادی بیشتری برای تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد می‌شود. ما در این مقاله با معرفی افزودنی‌های نایلون سعی کرده ایم به شما در شناسایی انواع مختلف این محصول کاربردی کمک کنیم.

نوشتهٔ بعدی
معرفی انواع نایلون‌ها برای بسته بندی
نوشتهٔ پیشین
معرفی پلیمرهای مورد نیاز برای تولید نایلون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید