تفاوت شیرینگ و استرچ چیست؟

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. تفاوت شیرینگ و استرچ چیست؟

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

تفاوت شیرینگ و استرچ چیست؟
مقالات

بسته بندی پالت‌‌ها امروزه نقش موثری در فرآیند حمل و نقل و انبار داری کالا تولیدی دارند. روش‌های مختلفی برای بسته بندی وجود دارد که شیرینگ و استرچ از نمونه‌های پرکاربرد همراه با صرفه اقتصادی بیشتر هستند. این نوع فیلم‌های پلاستیکی هر کدام با دستگاه‌های مخصوص به خود به بسته بندی محصولات و حمل راحت آن کمک می‌کنند. شیرینگ و استرچ هریک از ویژگی‌های منحصربه فرد و مزایا زیادی برخوردار هستند که ما در این مقاله به بررسی تفاوت شیرینگ و استرچ می‌پردازیم.

معرفی نایلون شیرینگ

پیش از اینکه تفاوت شیرینگ و استرچ را بررسی کنیم، بهتر است به طور کلی با ویژگی‌های این فیلم‌های پلاستیکی آشنا شویم. نایلون شیرینگ نوعی فیلم پلاستیکی حساس به حرارت است. زمانی که این نایلون دورتادور محصول قرار بگیرد با اعمال حرارت جمع شده و به اندازه محصول در می‌آید و به خوبی آن را بسته بندی می‌کند. به طور کلی از نمونه‌های نایلون شیرینگ می‌توان به پلی الفین و پلی اتیلن اشاره کرد که پلی الفین ظاهر شفاف تری دارد. در حالی که شیرینگ پلی اتیلن ضخامت و استحکام بیشتری دارد. با وکیوم شدن شیرینگ به دور محصول می‌توان از ورود هرگونه گرد و غبار و رطوبت به کالا بسته بندی شده جلوگیری کرد تا کیفیت محصول حفظ شود. همچنین به دلیل قابلیت چاپ پذیری نایلون شیرینگ، امکان برندینگ و چاپ لوگو بر روی بسته بندی وجود دارد. بنابراین این نایلون علاوه بر بسته بندی محصول به برندسازی و جلب اعتماد مشتری کمک می‌کند. در بعضی شرایط شیرینگ با وکیوم شدن به دور محصول از ورود هرگونه هوا به داخل آن جلوگیری کرده و باعث افزایش عمر محصول می‌شود. از این نوع نایلون می‌توان به عنوان پوششی ثانویه برای بسته بندی کالا نیز استفاده کرد.

معرفی نایلون استرچ

نایلون استرچ یکی از انواع پلاستیک‌های بسته بندی پرکاربرد است که به واسطه کاربرد گسترده، در نمونه‌های متنوعی از ابعاد، رنگ، ضخامت و… وارد بازار می‌شود. معمولا نایلون‌های استرچ از پلی اتیلن تهیه می‌شوند و از تفاوت شیرینگ و استرچ می‌توان به نازک‌تر بودن و انعطاف پذیری بیشتر استرچ اشاره کرد. نایلون استرچ با چسبندگی بالا به دو صورت دستی یا ماشینی چند دور به دور محصول کشیده می‌شود تا از آن در برابر عوامل خارجی محافظت شود. از این نوع بسته بندی می‌توان به صورت مستقیم برای محافظت از مواد غذایی یا کالا تولیدی استفاده کرد. معمولا نایلون استرچ وابسته به کاربرد آن ویژگی‌های مختلفی دارد. فیلم استرچ دستی با انعطاف پذیری و کشش کمتر برای مصارف خانگی و کارگاه‌های کوچک مناسب است که تعداد محصولات جهت بسته بندی کمتر است. در صورتی که نمونه‌های ماشینی برای بسته بندی محصولات حجیم طراحی شده اند و با خاصیت چسبندگی و انعطاف پذیری مناسب، امکان بسته بندی محصولات در هر ابعادی را می‌دهند.

تفاوت شیرینگ و استرچ

همانطور که بررسی کردیم، هر یک از نایلون‌های استرچ و شیرینگ نوعی بسته بندی پرکاربرد در صنایع هستند که با پوشش کامل کالا از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کنند. اما هر یک از این فیلم‌های پلاستیکی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که مزایا آن برای صنایع مخلف را متمایز کرده است. از عمده تفاوت شیرینگ و استرچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برای بسته بندی کالا با استفاده از پلاستیک شیرینگ باید به نایلون حرارت وارد شود تا به دور محصول وکیوم شود. در حالی که برای استفاده از استرچ، کافی است که چند دور به دور محصول کشیده شود. در واقع فیلم پلاستیکی استرچ با قابلیت کشسانی بالا دورتادور محصول را پوشانده و از آن محافظت می‌کند. در صورتی که شیرینگ با حساسیت به حرارت، به دور محصول وکیوم می‌شود.
  • در مواقعی که محصول بسته بندی اولیه داشته باشد از شیرینگ به عنوان پوشش برای محافظت بیشتر از کالا استفاده می‌شود. تفاوت شیرینگ و استرچ در نوع بسته بندی کردن محصول است که استرچ با قرارگیری دورتادور محصول می‌تواند برای محصولات فاقد بسته بندی اولیه هم کاربرد داشته باشد.
  • استرچ در ابعاد بزرگتر و با هزینه کمتر امکان بسته بندی محصولات حجیم روی پالت را می‌دهد. در صورتی که از نایلون شیرینگ معمولا برای بسته بندی‌های ابعاد کوچک‌تر استفاده می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین تفاوت شیرینگ و استرچ، قابلیت تبلیغاتی آن‌ است. نایلون شیرینگ با ظاهری شیک‌تر و قابلیت چاپ پذیری، امکان چاپ لوگو و برندسازی دارد. در حالی که برای نایلون استرچ معمولا از این قابلیت استفاده نمی‌شود و بیشتر جنبه کاربردی و محافظتی دارد.
  • تفاوت شیرینگ و استرچ در دستگاه‌ه‌های آن‌ها نیز به چشم می‌خورد که معمولا برای نایلون استرچ از دستگاه استرچ پالت گردان، استرچ پالت مداری و استرچ پالت بازویی استفاده می‌شود. از دستگاه‌های شیرینگ نیز می‌توان به نمونه‌های تونل شیرینگ، دستگاه دسته بندی و پرس کننده جانبی اشاره کرد.
  • نایلون شیرینگ تنها یک دور پیچیده می‌شود و با شفافیت بیشتر امکان مشاهده محصول بسته بندی شده را می‌دهد. در حالی که نایلون استرچ چندین دور پیچیده شده و این امکان را ندارد.

به طور کلی با توجه به تفاوت شیرینگ و استرچ، بهتر است برای بسته بندی محصولات در ابعاد کوچک که به برندینگ و بسته بندی شیک‌تری نیاز دارند، از نایلون شیرینگ و برای بسته بندی محصولات حجیم که محافظت از آن اهمیت بالایی دارد، از نایلون استرچ استفاده کنید.

تفاوت شیرینگ و استرچ در مزایا

هر یک از نایلون‌های شیرینگ و استرچ از ویژگی‌های فیزیکی مخصوص به خود برخوردار هستند که استفاده از آن‌ها مزایا متفاوتی به همراه دارد. بهتر است ضمن شناخت تفاوت‌های فیزیکی این دو نوع بسته بندی، با مزایا هر یک آشنا شوید تا برای انتخاب نوع مناسب، اطلاعات بیشتری داشته باشید.

مزایای فیلم شیرینگ

  • محافظت از محصول در برابر نفوذ رطوبت، هوا، آلودگی و…
  • امکان مشاهده محتویات بسته بندی
  • قابلیت چاپ و امکان تبلیغات و برندینگ
  • افزایش طول عمر محصول
  • حفظ کیفیت اولیه به هنگام حمل و نقل

مزایا نایلون استرچ

  • کاهش آسیب و خسارات به هنگام جابه‌جایی
  • امکان استفاده برای گستره وسیعی از محصولات
  • تنوع بالا در ابعاد، ضخامت، رنگ و…
  • محافظت بالا از محصول به دلیل پوشش چندلایه کالا
  • صرفه اقتصادی در مصارف بالا

اغلب تولیدکنندگان کالا‌ها در صنایع مختلف همواره به دلیل عدم آشنایی با تفاوت شیرینگ و استرچ در تهیه نایلون بسته بندی دچار سردرگمی هستند. حال با در نظر گرفتن تفاوت هر یک، بهتر است نمونه‌ای را تهیه کنید که با محصولات شما سازگارتر است.

جمع بندی

تفاوت شیرینگ و استرچ در ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها به چشم می‌خورد که مزایا متفاوتی برای استفاده کنندگان به همراه دارد. نایلون استرچ با وزن سبک، نازکی و انعطاف پذیری بیشتر، برای پیچیده شدن و پوشش محافظتی کالا، با صرفه اقتصادی همراه است. در حالی که نایلون شیرینگ با نیاز به تجهیزات پیچیده‌تر چون تونل حرارتی، برای بسته بندی‌های شیک‌تر و تبلیغاتی معمولا به عنوان پوشش ثانویه استفاده می‌شود. ما در این مقاله به طور کلی با تفاوت شیرینگ و استرچ آشنا شدیم تا شما برای انتخاب بسته بندی مناسب، اطلاعاتی کافی داشته باشید.

نوشتهٔ بعدی
معرفی تجهیزات گلخانه
نوشتهٔ پیشین
نایلون چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید