آموزش نصب پلاستیک گلخانه

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. آموزش نصب پلاستیک گلخانه

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

نصب پلاستیک گلخانه
مقالات

پلاستیک گلخانه با توجه به قیمت مناسب و نصب راحت آن مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است‌. البته نحوه نصب پلاستیک گلخانه به صورت درست و اصولی، از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که برخلاف گلخانه‌های شیشه‌ای یا پانل‌های پلی کربنات، در نصب پلاستیک گلخانه باید به خوبی دقت کنید که نایلون کشیده شود. در واقع اگر بتوان نایلون را به خوبی به چارچوب متصل کرد، در هنگام باد و طوفان، دیگر نگران پاره شدن یا باز شدن پلاستیک گلخانه نخواهید بود. برای موفقیت در نصب پلاستیک گلخانه، لازم است یک سری نکات را رعایت کنید. در این مطلب قصد داریم به نحوه انجام این کار و نکات مربوط به آن بپردازیم.

نصب پلاستیک گلخانه

پلاستیک گلخانه موادی سبک و انعطاف پذیر هستند که جهت پوشش ساختار گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب راحت، کم مصرف و مقرون به صرفه بودن این نایلون‌ها، باعث شده است که افراد زیادی آن‌ها را به پانل‌های شیشه‌ای و پلی کربنات ترجیح دهند. چرا که با استفاده از این نایلون‌ها نیز می‌توان گلخانه را از عوامل مختلفی همچون باد و باران محافظت کرد. پلاستیک‌های گلخانه محصولات با دوامی هستند و قابلیت دوام آوردن تا سه فصل رشد را دارند.

قبل از نصب این نایلون‌ها، بهتر است از چند نفر کمک بخواهید. چرا که هر چقدر تعداد افراد بیشتر باشد، نصب آن راحت‌تر انجام می‌شود. نصب پلاستیک را در روزی که هوا آرام است و باد نمی‌وزد انجام دهید. دقت کنید قبل از اینکه به طور قطعی، پلاستیک را روی گلخانه بیندازید، لازم است ساختار و قالب آن را نصب کنید. در ادامه می­توانید در نحوه نصب پلاستیک گلخانه به صورت زیر عمل کنید.

مراحل کشیدن نایلون روی قاب گلخانه

برای جلوگیری از سایش و پارگی پلاستیک گلخانه، دقت کنید که چارچوب گلخانه صاف و عاری از هرگونه زبری و برآمدگی باشد. بر این اساس فرقی نمی‌کند سازه از فلز، چوب یا پلاستیک باشد، بهتر است با استفاده از فوم نوار سفید، همه سطح قاب را صاف و یکدست کنید. سپس کشیدن پلاستیک روی چارچوب گلخانه را می‌توان به صورت مراحل زیر انجام داد.

  • ابتدا رول نایلون پلاستیک گلخانه را در انتهای یک طرف چارچوب قرار دهید.
  • انتهای رول نایلون را تا کرده و با ایجاد یک گره محکم در اطراف آن، از سفت بودن نایلون مطمئن شوید. سپس با برگرداندن نایلون به عقب، یک گره دیگر در زیر آن بزنید.
  • با استفاده از یک طناب، دور گره را محکم کنید سپس نایلون را روی قاب گلخانه، تا انتهای دیگر بکشید.
  • برای سهولت در انجام این کار، بهتر است فردی که در طرف دیگر قاب ایستاده است، کمی گرفتن نایلون را شل کرده تا فردی که در سمت دیگر قاب ایستاده است، بتواند نایلون را به راحتی از مرکز تونل گلخانه بکشد. در این صورت، پلاستیک در دو طرف چارچوب گلخانه به یک اندازه باز خواهد شد.
  • در نهایت کشیدن نایلون را تا انتهای دیگر قاب ادامه دهید.

نکته: دقت داشته باشید با توجه به اینکه لوله‌های پی وی سی با نایلون سازگاری ندارند، بهتر است برای ساخت چارچوب گلخانه از لوله‌های پی وی سی استفاده نکنید. چرا که ممکن است بعد از گذشت زمان بر اثر تابش خورشید، خرابی پلاستیک را به دنبال داشته باشد.

محکم کردن پلاستیک گلخانه

بعد از کشیدن نایلون روی سازه، نوبت به محکم کردن آن است. با محکم کردن پلاستیک گلخانه، این اطمینان را دارید که در هنگام باد و باران حرکت ‌نمی‌کند و در تماس با قاب ساییده نمی‌شود. جهت محکم کردن پلاستیک گلخانه می‌توان به صورت زیر عمل کرد.

  • از پوشیده شدن کل گلخانه با پلاستیک اطمینان حاصل کنید.
  • سپس قسمت‌هایی را که قاب با نایلون متصل است، با استفاده از سیم مفتولی به خوبی محکم کنید.
  • کشیده شدن پوشش نایلونی و شل نبودن هیچ جای آن، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
  • در همه قسمت‌های بالا، پایین و وسط اتصال قاب و نایلون، از سیم مفتولی استفاده کنید.

نکته: دقت داشته باشید برای گلخانه‌های بزرگ، بهتر است گوشه‌های پلاستیک را با طناب ببندید سپس بر روی گلخانه بیندازید. در این صورت با گرفتن طناب‌ها، نایلون را روی گلخانه بکشید. از مساوی بودن طول نایلون در دو طرف مطمئن شوید و در نهایت با کمک طناب‌ها پلاستیک را محکم بکشید تا هیچ قسمت آن شل نباشد.

پلاستیک گلخانه را تا چه اندازه محکم کنیم؟

در قسمت فوق که در مورد محکم کردن پلاستیک گلخانه صحبت کردیم، ممکن است این سؤال مطرح شود که تا چه اندازه آن را محکم کنیم؟ نایلون‌های گلخانه با توجه به خواصی که دارند، با تغییر شرایط آب و هوایی دچار انبساط و انقباض می‌شوند. به این صورت که در دماهای بالا انبساط و در دماهای پایین انقباض پیدا می‌کنند. بنابراین تا حدی که کشش را در پلاستیک گلخانه احساس کردید، میزان محکم بودن کافی است. برای انجام این کار بعد از نصب پلاستیک گلخانه، با کشیدن آن به سمت پایین، کشش را در نایلون ایجاد کنید.

البته لازم به ذکر است که کشش زیاد در روزهای سرد سال نیز ممکن است باعث پاره شدن نایلون شود. بعد از راضی بودن از میزان کشش نایلون، می‌توان جهت اتصال نایلون به قاب، از پیچ‌های معمولی استفاده کنید. در نهایت به اندازه یک تا دو متر از هر طرف گلخانه، نایلون را امتداد دهید. با استفاده از خاک، نایلون اضافی را در زمین پنهان کنید. فقط دقت کنید تا نایلون به اندازه کافی محکم باشد و مانع از تجمع آب روی آن شود.

جمع‌بندی

یکی از روش‌های ایجاد گلخانه، استفاده از نایلون گلخانه است. نصب این پلاستیک‌ها ممکن است در ظاهر ساده به نظر برسند اما نیاز به دقت و توجه بالایی دارند. برای نصب محکم و اصولی آن، نیاز به چند نفر است تا به خوبی بتوان از هر طرف، پلاستیک را محکم کرد. پلاستیک گلخانه نباید بیش از حد سفت یا شل باشد. چرا که در صورت سفت بودن زیاد ممکن است خیلی زود دچار پارگی و آسیب شود. در صورت شل بودن نیز، در مقابل باد و باران مقاوت خوبی نخواهد داشت. در هر صورت برای این که بتوانید با یک گلخانه پلاستیکی پوشش مطمئن و قوی داشته باشید، لازم است در کنار خرید نایلون با کیفیت، آن را به صورت اصولی نصب کنید.

نوشتهٔ بعدی
معرفی انواع مالچ آلی و غیر آلی
نوشتهٔ پیشین
کاربرد انواع نایلون در صنایع مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید