بررسی تفاوت‌های نایلون درجه یک و درجه دو

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. بررسی تفاوت‌های نایلون درجه یک و درجه دو

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

تفاوت نایلون درجه یک و درجه دو
مقالات

فیلم‌های پلیمری در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. نایلون‌ها و نایلکس‌ها توسط تولید کنندگان مختلف در انواع مختلفی بر اساس ابعاد، رنگ، ضخامت، کیفیت مواد اولیه و شکل بسته بندی تولید و عرضه می‌شوند. موضوع مورد بحث ما در این مقاله بررسی انواع نایلون بر اساس کیفیت مواد اولیه است. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تفاوت‌های نایلون‌های درجه یک و درجه دو بپردازیم. با ما همراه باشید.

نایلون و نایلکس درجه یک

ماده اولیه درتولید هر محصولی موثرترین عامل بر روی کیفیت آن محصول است. حال در تولید نایلون و نایلکس، کیفیت مواد اولیه بسیار اهمیت دارد. نایلون و نایلکس درجه یک را از مواد اولیه درجه یک که از مرغوب‌ترین انواع مواد اولیه پلیمری است تولید می‌کنند. مواد اولیه درجه یک اصولا بصورت پودری و بصورت مستقیم از پتروشیمی قایل تهیه است.

ویژگی‌های نایلکس و نایلون درجه یک

فیلم‌های پلیمری که با مواد اولیه درجه ۱ تولید شده‌اند دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • شفافیت بالا
  • نداشتن بوی نامطبوع
  • مقاومت، استحکام و کشسانی قابل قبول با توجه به نوع محصول

نایلون و نایلکس درجه دو

 نایلون و نایلکس درجه دو با استفاده از مواد اولیه بازیافتی که همان گرانول‌های تولید شده از ضایعات هستند تولید می‌شود. گرانول‌های بازیافتی حاصل بازیافت محصولات تولید شده با مواد اولیه درجه یک هستند. این مواد اولیه درجه دو نیز در کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. به عنوان مثال اگر از بازیافت پلاستیک‌های ضایعاتی شهری که با جمع آوری پسمانده‌های پلاستیکی و تبدیل آن‌ها به گرانول تولید شوند مواد اولیه درجه دو و درجه سه هستند که برای تولید دوباره محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع دیگری از ضایعات پلاستیکی وجود دارد که ضایعات تولید خود کارخانه است. گرانول‌های تولید شده با این ضایعات با کیفیت‌ترین نوع مواد اولیه درجه دو است. مواد اولیه گرانولی تولید شده توسط ضایعات خود کارخانه‌ها تفاوت کیفیت چندانی با مواد اولیه درجه یک ندارد.

محصولات قابل تولید با مواد درجه دو

  • پلاستیک‌های دسته دار
  • انواع کیسه زباله
  • انواع نایلون گلخانه‌ای و کشاورزی
  • نایلون مالچ

روش تشخیص نایلون درجه یک از درجه دوبه روش ساده

روش‌های مختلفی برای تشخصی نایلون درجه یک از درجه دو وجود دارد. یکی ازساده‌ترین روش‌ها قرار دادن نایلون و یا نایلکس در برابر نور مستقیم خورشید است. در صورتی که سطح آن صاف و یک دست باشد، از مواد اولیه درجه یک و مرغوب تولید شده است اما در صورتی که دون دون های ریز داخل آن قابل مشاهده باشد از مواد اولیه درجه دو و سه در تولید آن استفاده شده است.

مواد اولیه کربنی چیست و به چه منظور استفاده می‌شود؟

نوعی پودر است که با مواد اولیه مخلوط شده و باعث کاهش درصد خلوص مواد اولیه می‌شود. اینکار باعث کاهش قیمت نهایی می‌شود. با افزودن کربن به مواد اولیه جنس پلاستیک کمی خشک‌تر می‌شود، البته میزان خشک شدن جنس پلاستیک بستگی به میزان کربن مخلوط شده با مواد اولیه را دارد و در صورتی که میزان کمی کربن با مواد اولیه قاطی شود تشخیص آن امکان پذیر نیست.

مقایسه نایلون درجه یک و درجه دو

نایلون‌ها و نایلکس‌های درجه یک و درجه دو بر اساس پارامترهای مختلفی بایکدیگر تفاوت دارند. در این بخش می‌خواهیم به مقایسه‌ی این نایلون‌ها بر اساس پارامترهای مختلف بپردازیم.

براساس کیفیت

همانطور که اشاره کردیم، اصلی‌ترین عامل تاثیر گذار بر کیفیت نایلون‌ها و نایلکس‌ها کیفیت مواد اولیه است. نایلون‌ها و نایلکس‌ها را می‌توان با مواد اولیه پلیمری درجه یک که بصورت پودری و مستقیما از پتروشیمی تهیه می‌شوند تولید نمود و یا می‌توان از مواد اولیه بازیافتی که بصورت گرانول عرضه می‌شوند و حاصل بازیافت ضایعات پلاستیکی هستند تولید نمود. این موضوع بر کیفیت نایلون تولید شده تاثیر گذار است.

براساس رنگ

بازیافت پلاستیک‌ها باعث کدر شدن (تیرگی) نایلون می‌شود. خاصیتی به نام آنتی اکسیدان بعد از هر بار بازیافت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق باعث کدر شدن نایلون می‌شود. به همین دلیل است که در تولید نایلون‌های تبلیغاتی به هیچ عنوان نباید از مواد اولیه‌ای که خاصیت آنتی اکسیدان خود را از دست داده‌اند، استفاده نمود. پس در زمان خرید نایلون باید به رنگ محصول توجه کنید. کدر بودن رنگ نشان دهنده نایلون درجه دو است.

براساس بو

یکی از پارامترهایی که در تشخصی نایلون درجه یک از درجه دو به ما کمک می‌کند بوی محصول است. معمولاً نایلون درجه دو دارای بوی نامطبوعی است. پس در هنگام خرید، نایلون مورد نظر خود را بو کنید. اگر نایلون به جای بوی پلاستیک، بوی زننده بدهد نتیجه می‌گیریم محصول درجه دوم است. بوی زننده اغلب ناشی از بازیافتی بودن نایلون است. همچنین بیشتر نایلون‌های زباله و آن‌هایی که رنگ مشکی دارند و کیفیت پایینی دارند، در دسته نایلون‌های دو قرار می‌گیرند. نایلون‌های بی‌کیفیت دارای دانه‌های ریزی هستند که به راحتی زیر نور خورشید دیده می‌شوند.

براساس کشش

یکی دیگر از پارامترهایی که به ما کمک می‌کند تا کیفیت نایلون را تشخصی دهیم میزان کشسانی آن است.  نایلون‌های تولید شده از مواد اولیه درجه دو به راحتی پاره می‌شوند. نایلون‌های باکیفیت و درجه یک به آسانی پاره نمی‌شود. بنابراین برای کاربردهای تبلیغاتی یا جهت حمل بارهای زیاد، خرید نایلون با قدرت کشسانی بالا انتخابی عاقلانه‌تر است. به ویژه برای کسب و کارهای خدماتی مانند فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها و رستوران‌ها، نایلون درجه یک بهترین انتخاب است.

براساس کاربرد

برای کاربردهایی  که به سلامت و بهداشت مرتبط است نیاز است، از نایلون درجه یک استفاده شود. به نایلون‌هایی که برای بسته بندی مواد خوراکی و یا دارو‌ها استفاده می‌شود اصطلاحا فود گرید می‌گویند زیرا هم باید از مواد اولیه درجه یک باشد هم در تولید آن‌ها باید از افزودنی‌های خاصی استفاده شود.

آیا نایلون درجه یک و دو فود گرید است ؟

خیر، هر نوع ترکیب مواد با مواد اولیه ضایعاتی، کربنات کلسیم یا هر نوع ترکیب مواد دیگری حتی به میزان ۱ درصد فود گرید و بهداشتی نیست و به هیچ عنوان نباید برای کاربردهای بسته بندی مواد غذایی یا هر نوع کاربردی که موجب تماس مستقیم مواد غذایی با پلاستیک شود مورد استفاده قرار گیرد. پلی اتیلن‌ها به خودی خود فود گرید هستند و بدون ایجاد مشکل امکان تماس مستقیم با مواد غذایی را دارند اما ترکیب مواد باعث نفوذ مواد مضر و مشکل زا به سطح مواد غذایی می‌شود.

جمع بندی

نایلون‌ها و نایلکس‌ها بر اساس کیفیت انواع مختلفی دارند. کیفیت‌ نایلون‌ها به کیفیت مواد اولیه‌ای که در تولید آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته بستگی دارد. مواد اولیه پلیمری در کیفیت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. مثلا مواد اولیه درجه یک پلیمری بصورت مستقیم از پتروشیمی عرضه می‌شوند و مواد نو هستند. مواد اولیه درجه دو و درجه سه گرانول‌های بازیافتی هستند که توسط تولید کنندگان مختلف تولید می‌شود.

نوشتهٔ بعدی
نحوه دوپوش کردن گلخانه
نوشتهٔ پیشین
آشنایی با مراحل تولید نایلون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید