نحوه دوپوش کردن گلخانه

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. نحوه دوپوش کردن گلخانه

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

دوپوش کردن گلخانه
مقالات

برای کاهش مصرف منابع در صنعت کشاورزی، روش‌های گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته است. مثلا برای حفظ منابع آبی، از روش‌های آبیاری جدیدی استفاده می‌شود یا برای کاهش مصرف انرژی در بخش کشاورزی خصوصا در گلخانه‌ها از روش دوپوش کردن گلخانه استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به نحوه‌ی اجرای اینکار بپردازیم و با مزایا و معایب این روش آشنا شویم.

دوپوش کردن گلخانه یعنی چه؟

یکی از محصولاتی که برای پوشش گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نایلون گلخانه است. ممکن است درزهایی در نقاط اتصال نایلون‌ها با اسکلت گلخانه وجود داشته باشد. برای پوشاندن آن درزها و محکم کاری، لایه‌های دیگری از پلاستیک گلخانه را بر روی بدنه‌ی اصلی و پلاستیک‌های اصلی گلخانه نصب می‌کنند، به این کار دوپوش کردن گلخانه می‌گویند. اینکار برای کاهش میزان مصرف انرژی انجام می‌شود و تاثیر بسیار زیادی دارد. دوپوش کردن گلخانه، می‌توان از نایلون‌هایی با ضخامت کم‌تر استفاده نمود. نایلون‌هایی که برای دوپوش کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند نیاز به افزودنی‌های مختلف ندارند و به همین دلیل نیز هزینه‌ی خرید آن‌ها کم‌تر از انواع دیگر پلاستیک گلخانه است.

لزوم دوپوش کردن قسمت‌های مختلف گلخانه

در زمان اجرای فرایند دوپوش کردن محیط گلخانه، بسیار ضروری است که تمام سطوح پوشانده شود تا بیشترین میزان مقاومت در برابر هدر رفت انرژی و گرما حاصل شود. این به آن معناست به بر خلاف نظری نسبتاً رایج پوشاندن سقف به تنهایی کافی نیست و علاوه بر آن دیوارها نیز می‌باسیت پوشانده شوند.

نحوه دوپوش کردن دیواره‌های گلخانه

اولین گام برای دوپوش کردن دیواره‌های گلخانه این است که در راستای عرض دیوار با فاصله‌ای حدود 15 الی 20 سانتی‌متر از دیوار مورد نظر، سیم مورد نظر رادر ارتفاع ستون اول تا انتهای دیوار کشیده و محکم ببندید. گام دوم فیکس کردن نایلون بر سیم بسته شده است. لبه‌ی نایلون مورد نظر  را بر روی سیم بیندازید و کمی تا بزنید و با منگنه یا هر وسیله دیگر فیکس کنید،‌ پایین پلاستیک را نیز می‌توانید به دیواره گلخانه نزدیک کنید و با ریختن خاک بر روی آن ثابت کنید به‌طوری‌که یک لایه هوا بین دیواره و پلاستیک باقی بماند. این لایه هوا مثل عایق عمل کرده و از انتقال دما جلوگیری می‌کند.

نحوه دوپوش کردن سقف گلخانه

برای ادو پوش کردن سقف، نایلون‌ها را عمود برجهت سیم‌های سقف قرار داده و از روی آن‌ها عبور دهید تا به انتهای گلخانه برسید. اگر به دلیل وجود ستون‌ها، در نقطه اتصال نایلون‌ها فاصله افتاد، می‌توان پلاستیک‌ها را با منگنه به هم فیکس کنید.

مزایای دوپوش کردن گلخانه

یکی از دغدغه‌های کشاورزان گرم کردن فضای گلخانه است. استفاده از روش دوپوش کردن گلخانه، کمک می‌کند تا گرمای گلخانه‌ی خود را با استفاده از شیوه‌های طبیعی تأمین نمایید. در حقیقت از آن جایی که این کار باعث می‌شود تا میزان استفاده از انواع سیستم‌های گرمایش گلخانه کاهش یابد، در نتیجه صرفه‌جویی بسیار زیادی در مصرف انرژی و سوخت خواهید داشت. از طرف دیگر زمانی که میزان مصرف سوخت گلخانه کاهش یابد، میزان اتلاف انرژی و آلودگی محیطی نیز کاهش خواهد یافت که این نکته از جمله تأثیرات در حیطه‌ی محیط زیست به حساب می‌آید.

کاهش هزینه‌ها نیز از مزایای دیگر دوپوش کردن گلخانه به حساب می‌آید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که با دوپوش کردن گلخانه، کیفیت محصولات شما نیز به دلیل جلوگیری از سرمازدگی و ایجاد یک محیط گرم طبیعی، افزایش خواهد یافت که این نکته منجر به سوددهی بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این روش اسن است که اگر به هر دلیلی هر کدام از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دچار خرابی و اختلال شوند، با دوپوش کردن گلخانه، انرژی موجود در گلخانه هدر نمی‌رود و تا مدت زمان زیادی دما گلخانه در حالت مطلوب باقی می‌ماند. در این صورت در مدت زمان رفع اختلالات سیستم، از آسیب به گیاهان و محصولات کشت شده جلوگیری می‌شود.

یکی از مواردی که در گلخانه‌ها حائز اهمیت است، پخش شدن گرما بصورت یکنواخت در سراسر گلخانه است. با استفاده از روش دوپوش کردن این مشکل نیز قابل حل خواهد بود. سایر مزایای دوپوش کردن گلخانه بصورت خلاصه:

  1. مکمل بودن سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی گلخانه
  2. جلوگیری از هدر رفتن انرژی
  3. مقاومت بالا در مقابل نفوذ سرما
  4. کمک به حفظ حرارت و دمای گلخانه
  5. کمک پخش هوای گرم در تمام گلخانه
  6. ایجاد دمای مطلوب و مناسب برای رشد گیاهان و محصولات
  7. عدم نیاز به نصب هیترهای زیاد در داخل گلخانه
  8. کمک به کاهش شدید هزینه ها
  9. عدم نیاز به کارکرد مداوم تجهیزات گرمایشی و سرمایشی گلخانه
  10. افزایش طول عمر و ماندگاری سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  11. جلوگیری از ورود آسیب به گیاهان و محصولات به خاطر هوای نامطلوب

گرمایش همرفتی چیست؟

در این روش فن مخصوص در انتهای گلخانه قرار داده می‌شود، معمولا وسط و ابتدای گلخانه، سردتر از نقاط انتهایی است. همین موضوع یکی از ایرادات این روش است که نمی‌تواند گرما را به صورت یکنواخت در فضای گلخانه منتشر کند. برای برطرف کردن این مشکل روش‌های گوناگونی وجود دارد. یکی از روش‌های ارزان و مقرون به صرفه آن است که گلخانه را با یک لایه پلاستیک، می‌پوشانند یا همان دوپوش می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا فضای گلخانه در دمای ثابتی قرار گیرد.

نکات مهم در دوپوش کردن گلخانه

برای تهیه نایلون برای دوپوش کرن گلخانه نیاز به خرید پلاستیک‌های ضخیم نیست و حتی نیاز نیست از نایلون‌هایی که دارای افزودنی‌های خاصی هستند استفاده کند. با دوپوش کردن گلخانه رطوبت در داخل محوطه حبس می‌شود و عبور هوا به‌شدت کاهش می‌یابد. کشاورزان باید به هوادهی و کنترل رطوبت گلخانه توجه بیشتری داشته باشند تا گیاهان و محصولات در اثر عوامل ییماری زا کیفیت خود را از دست ندهند. امکان استفاده از پلاستیک های دوپوش اضافه برای ایجاد محیطی مناسب جهت جوانه زدن بذرها در داخل گلخانه نیز وجود دارد. با استفاده از این روش فضای گلخانه به راحتی و با سرعت بالایی گرم خواهد شد.

سخن پایانی

دوپوش کردن گلخانه‌ها یک روش موثر و کم هزینه در کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن آن است . این روش به عنوان مکمل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی باعث حفظ دما و پخش یکسان حرارت در فضا گلخانه می‌شود. در این حالت عمر تجهیزات این سیستم طولانی‌تر شده و هزینه‌های ناشی از تعمیرات آن کاهش می‌یابد. در ماه‌های سرد سال که مصرف سوخت به‌شدت افزایش می‌یابد شما می‌توانید با اندکی هزینه دمای گلخانه خود را افزایش دهید. در این مقاله به نحوه‌ی دوپوش کردن گلخانه‌ها پرداختیم و نکاتی را برای خرید پلاستیک‌های مورد نیاز این فرایند بیان کردیم. اگر قصد خرید انواع نایلون‌های گلخانه را دارید با کارشناسان ما در طلوع پلاست پرشین در تماس باشید.

نوشتهٔ بعدی
آشنایی با جرقه گیری نایلون‌ها
نوشتهٔ پیشین
بررسی تفاوت‌های نایلون درجه یک و درجه دو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید