آشنایی با جرقه گیری نایلون‌ها

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. آشنایی با جرقه گیری نایلون‌ها

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

آشنایی با جرقه گیری نایلون
مقالات

در فرایند تولید نایلون و چاپ اطلاعات روی آن، مرحله جرقه گیری نایلون یکی از مهم‌ترین مراحل است. این مرحله که قبل از مرحله چاپ صورت می‌گیرد، فرایندی است که طی آن خاصیت ضد استاتیک در نایلون ایجاد می‌شود.

عموما نایلون‌ها کاربردهای بسیاری در زندگی روزمره ما دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها بسته‌بندی محصولات مختلف با امکان چاپ و درج اطلاعات برند مورد نظر روی آن‌هاست‌. البته در این بین کیفیت چاپ هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که سطح نایلون‌ها الکتریسیته ساکن دارد، به طوری که بر اثر ریختن مایع روی آن، مشاهده خواهید کرد که بدون پخش شدن روی نایلون به صورت قطره باقی می‌ماند. همین امر موجب پایین آمدن کیفیت چاپ خواهد شد، برای این منظور لازم است قبل از فرایند چاپ، روی نایلون‌ها فرایند جرقه گیری انجام شود تا قابلیت چاپ‌پذیری در نایلون افزایش یابد.

در صورتی که هنوز هم چندان اطلاعاتی در مورد جرقه‌گیری نایلون‌ها ندارید پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب همراه ما باشید.

جرقه گیری نایلون چیست؟

جرقه گیری نایلون فرایندی است که طی آن ویژگی‌های ضد استاتیک به نایلون افزوده می‌شود تا از این طریق بتوان از تجمع، تخلیه الکتریکی و جرقه در سطح نایلون جلوگیری کرد. می‌توان گفت این فرایند بیشتر به منظور جلوگیری و کاهش خطر آتش سوزی در مکان‌های پر خطر که در معرض خطر انفجار و آتش سوزی هستند صورت می‌گیرد.

جرقه گیری نایلون با افزودن مواد ضد استاتیک به فرمولاسیون نایلون ایجاد می‌شود. مواد مورد استفاده غالباً از خانواده آمونیوم یا کاتیون‌های ضد استاتیک همچون آمونیوم کواترنری هستند که به عنوان عامل جرقه‌گیری محسوب می‌شوند. عملکرد این مواد به گونه‌ای است که نسبت به نخستین زمان‌های برخورد با جرقه الکتریکی و همچنین تولید شارژهای استاتیک در سطح نایلون واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه با ایجاد اتلاف الکتریکی، میزان تخلیه جرقه محدود می‌شود.

در واقع جرقه‌گیری نایلون موجب افزودن ویژگی‌های ضد استاتیک و خاصیت جذب و تخلیه جرقه در محصولات نهایی می‌شود. این فرایند در صنایع مختلفی همچون بسته‌بندی الکترونیکی، صنایع مواد غذایی و بسیاری از موارد دیگر که در معرض خطر آتش سوزی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرایند جرقه گیری نایلون

جرقه گیری نایلون به عنوان یک فرایند مهم تلقی می‌شود که انجام آن نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. در واقع انتخاب درست مواد ضد استاتیک و نحوه ترکیب آن با نایلون نقش مؤثری در اضافه شدن مطلوب خواص جرقه‌گیری به نایلون دارد. بر این اساس لازم است فرایند جرقه‌گیری به درستی طی شود. به این ترتیب مراحل فرایند جرقه گیری به صورت زیر است.

انتخاب ماده ضد استاتیک

مهم‌ترین و اولین مرحله در فرایند جرقه گیری، انتخاب مناسب ماده ضد استاتیک است. علاوه بر دارا بودن قابلیت جذب و تخلیه جرقه، ماده ضد استاتیک باید به گونه‌ای باشد که به صورت یکنواخت در نایلون پخش شود.

مخلوط کردن مواد

دومین مرحله از فرایند جرقه‌گیری، مخلوط کردن مواد است که به دو صورت فیزیکی و شیمیایی قابل انجام است. در روش فیزیکی، مواد در مرحله ذوب نایلون با هم ترکیب می‌شوند و در روش شیمیایی نیز عمل مخلوط کردن در فرمولاسیون نایلون صورت می‌گیرد.

فرایند تولید نایلون

در این مرحله برای اینکه مواد ضد استاتیک با مواد پایه نایلون به صورت یکنواخت ترکیب شوند، در فرایند تولید نایلون همچون اکستروژن یا ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خواص جرقه گیری نایلون

در نهایت نیز در پایان فرایند، خواص ضد استاتیک، جذب و تخلیه جرقه به نایلون منتقل می‌شود.

مزایای جرقه گیری نایلون

افزودن خواص جرقه‌گیری به نایلون می‌تواند مزیت‌های بسیاری داشته باشد. از این رو تولیدکنندگان در تولید نایلون از این فرایند استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین مزیت‌های این فرایند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش خطر انفجار یا ایجاد جرقه الکتریکی در محیط‌های مستعد انفجار همچون صنایع شیمیایی، نفت، گاز و پتروشیمی
  • افزایش ایمنی محیط و کارکنان مشغول در محیط‌های کاری
  • کمک به حفظ خواص فیزیکی نایلون همچون مقاومت فیزیکی، انعطاف‌پذیری و شکل پذیری
  • بهبود خواص استاتیک نایلون و در نهایت کاهش الکتریسیته ساکن و جلوگیری از جذب گردوغبار به نایلون

معرفی محصولات نیازمند به جرقه گیری

حال که با مفهوم جرقه گیری نایلون و مزیت‌های آن آشنا شده‌اید، شاید دوست داشته باشید بدانید چه محصولاتی نیازمند جرقه‌گیری هستند؟ عموماً فرایند جرقه‌گیری روی انواع پلاستیک‌ها همچون نایلون استرچ، نایلون‌های شیرینگ، نایلون‌های عریض، حبابدار و بسیاری از نایلون‌های دیگر که با توجه به کاربرد نایلون، نیازمند این خاصیت هستند انجام می‌شود.

البته لازم به ذکر است خاصیت جرقه‌گیری ممکن است بعد از مدتی از روی نایلون از بین برود. از این رو جهت چاپ بهتر در همان ابتدای کار جرقه‌گیری، عمل چاپ هم روی نایلون انجام می‌شود.

جمع‌بندی

جرقه گیری نایلون مزیت‌های بسیاری دارد و عدم انجام آن ممکن است با مشکلات بسیاری همراه باشد. فرایند جرقه‌گیری همچنین نقش مؤثری در کیفیت چاپ و قابلیت چاپ پذیری نایلون دارد. به طوری که در صورت ایجاد چاپ روی نایلون‌های بدون جرقه‌گیری، با مشکلات زیادی همچون افت کیفیت چاپ و یا چسبانده نشدن مرکب روی نایلون همراه مواجه خواهید شد. از طرفی نایلون‌های بدون جرقه‌گیری از طول عمر کمتری برخوردار خواهند بود.

نوشتهٔ بعدی
معرفی نایلون‌های پر مصرف در صنعت کشاورزی
نوشتهٔ پیشین
نحوه دوپوش کردن گلخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید