پلاستیک گلخانه آنتی فاگ

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. پلاستیک گلخانه آنتی فاگ

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

مقالات

نایلون‌هایی که غالباً در پوشش گلخانه به کار می‌روند، از پلی اتیلن ساخته می‌شوند. اين پلاستیک‌ها با توجه به شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام کاربرد خاصی دارند. از این رو در تولید آن‌ها از افزودنی‌های متنوعی استفاده می‌شود. به عنوان مثال پلاستیک گلخانه آنتی فاگ یکی از انواع نایلون‌های گلخانه است که جهت احداث گلخانه در مکان‌های دارای رطوبت و شبنم بسیار کاربرد دارد. جهت آشنایی با این نوع نایلون، ویژگی‌ها و کاربردهای آن در این مطلب همراه ما باشید.

پلاستیک گلخانه آنتی فاگ چیست؟

پلاستیک آنتی فاگ یا ضد مه، از جمله پلاستیک‌های عریض گلخانه‌ای است که با افزودن مستربچ آنتی فاگ به پلیمر پایه در فرآیند تولید به دست می‌آید. حال ممکن است بگویید ضرورت افزودن این مستربچ چیست و پلاستیک آنتی فاگ چه کاربردی دارد؟

اگر دقت کرده باشید اغلب به خصوص در فصول سرد سال، شاهد قطرات شبنم روی نایلون گلخانه یا عرق کردن آن خواهید بود. در واقع به دلیل تفاوت دمای بین داخل و خارج گلخانه این پدیده ایجاد می‌شود که برای رشد و پرورش گیاهان مضر خواهد بود. به این ترتیب با استفاده از پلاستیک گلخانه آنتی فاگ تا حد زیادی می‌توان این مشکل را رفع کرد. با افزودن مستربچ ضد مه به مواد اولیه در تولید نایلون، پلاستیک آنتی فاگ گلخانه به دست می‌آید، در نتیجه مشکل تشکیل مه و شبنم روی پوشش گلخانه‌ای حل می‌شود.

نایلون گلخانه آنتی فاگ از جمله انواع پوشش گلخانه معرفی می‌شود که از جنس پلی اتیلن است و با افزودن آنتی فاگ به آن، ویژگی از بین بردن شبنم را دارا می‌شود. نایلون‌های گلخانه دارای این خاصیت را می‌توان در محیط‌های با شبنم و رطوبت زیاد استفاده کرد.

عملکرد پلاستیک گلخانه آنتی فاگ

در تولید پلاستیک گلخانه آنتی فاگ با توجه به نوع پلیمر پایه، از افزودنی‌های مختلفی استفاده می‌شود. در واقع انتخاب افزودنی به گونه‌ای است که باید با پلیمر پایه ناسازگار باشد. چرا که در صورت سازگار بودن، مستربچ در کل پلیمر توزیع می‌شود و این چیزی است که در رابطه با تولید پلاستیک گلخانه آنتی فاگ مد نظر ما نیست. در واقع برای تولید نایلون آنتی فاگ، باید مستربچ در تمام بخش‌های پلیمر توزیع نشود و به لایه بالایی پلیمر انتقال یابد.

به این ترتیب با استفاده از نایلون گلخانه آنتی فاگ در مناطق مرطوب، هنگام برخورد قطره‌های آب با نایلون، مستربچ آنتی فاگ سبب شده زاویه تماس تغییر کند، در نتیجه چسبندگی قطره‌های شبنم به پلاستیک به حداقل ممکن می‌رسد. در نهایت قطره‌های آب حرکت کرده و روی نایلون باقی نخواهند ماند.

چرا کاهش تراکم و مه در گلخانه‌ها مهم است؟

قطرات آب روی سطح فیلم می‌تواند نور خورشید اضافی را جذب کند که ممکن است خطر سوختن گیاهان را افزایش دهد. قطرات گسسته آب بر روی سطح همچنین می‌توانند نور را از گلخانه منعکس کنند و انتقال نور را تا 50 درصد کاهش دهند، همچنین میزان بروز بیماری‌های خاص را افزایش می‌دهند و کیفیت و رشد گیاه را به خطر می‌اندازند.

اگر رطوبت در جو گلخانه وجود داشته باشد و دمای بیرون به اندازه کافی سرد باشد، آب می‌تواند روی سطح فیلم متراکم شود. در محیط‌های مرطوب، به دلیل اختلاف دمای داخل و محفظه پلاستیکی گلخانه، معمولاً مه به شکل قطرات کوچک روی پلاستیک‌ها رخ می‌دهد.

بر این اساس می‌توان با کنترل تراکم از طریق پلاستیک گلخانه ضد مه یا آنتی فاگ، به پرورش و رشد بهتر گیاه کمک کرد. این پلاستیک‌ها با از بین بردن شبنم و مه موجود، فواید زیر را به دنبال دارند.

  • انتقال نور بین ۱۵ تا ۵۰ درصد بیشتر
  • بازده محصول، کیفیت و ارزش تجاری بالاتر
  • برداشت زودتر
  • بیماری‌های کمتر و کاهش نیاز به آفت کش‌ها

مزیت‌های استفاده از پلاستیک گلخانه آنتی فاگ

نایلون‌های آنتی فاگ که در پوشش گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مزیت‌های بسیاری برای گلخانه و محصولات پرورش داده شده در آن دارند که در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم.

  • مؤثر در کاهش انواع بیماری و آفت در گیاهان گلخانه‌ای
  • امکان ثمره‌ی بیشتر گیاهان و تولید انبوه محصولات گلخانه‌ای
  • مؤثر در کاهش اتلاف انرژی گلخانه
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • امکان استفاده در هر نوع آب‌وهوا با هر شرایط محیطی
  • مقرون به صرفه بودن

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید پلاستیک گلخانه آنتی فاگ

گلخانه‌ها نقش مهمی را در تولید محصولات کشاورزی و زراعی مورد نیاز مردم ایفا می‌کنند. چرا که روز به روز با افزایش جمعیت، ممکن است محصولات کشاورزی غیر گلخانه‌ای جوابگوی نیاز افراد جامعه نباشد. به این ترتیب اگر بتوان یک شرایط جوی مناسب را در گلخانه‌ها ایجاد کرد می‌توان بسیاری از محصولات زراعی را با کیفیت بالا تولید کرد.

البته برای اینکه گلخانه‌ها ثمره‌ی بالایی داشته باشند لازم است آن‌ها را تجهیز کرد تا بتوان محصولات عالی و با کیفیتی را وارد بازار کرد. استفاده از نایلون گلخانه آنتی فاگ یا ضد مه یکی از اقدامات شگرف است که تحول ویژه‌ای را در صنعت کشاورزی ایجاد کرده است. بنابراین اگر می‌خواهید در پوشش دهی گلخانه از این نوع پلاستیک استفاده کنید، قبل از انتخاب و خرید آن لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • در نظر گرفتن شرایط داخلی و خارجی گلخانه
  • موقعیت جغرافیایی و مکانی گلخانه
  • توجه به کیفیت و نوع آنتی فاگی که در تولید پلاستیک به کار رفته است
  • ضخامت و تعداد لایه‌های پلاستیک گلخانه آنتی فاگ
  • توجه به نوع مواد اولیه پلیمری به کار رفته در تولید پلاستیک

جمع بندی

در پرورش گیاهان گلخانه‌ای، وجود کمی رطوبت بیشتر ممکن است منجر به تخریب گیاه، بیماری، سوختن و یا کاهش انتقال نور به آن شود. بنابراین بهتر است یک محیط رشد سالم‌تر و پربارتری را برای گیاه فراهم کنید.

استفاده از پلاستیک گلخانه آنتی فاگ در ایجاد گلخانه، به کنترل رطوبت و شبنم موجود در گلخانه کمک کرده و از طرفی به کنترل انتقال نور برای بهبود شرایط رشد کمک می‌کند. در واقع این فیلم آب دوست با افزودنی‌های ضد مه است که به آن امکان می‌دهد، آب را به سطح منتقل کند تا آب از آن جدا شود و همه آثار مه را از بین ببرد.

نوشتهٔ بعدی
پلاستیک سبز گلخانه چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشتهٔ پیشین
نحوه محاسبه متراژ نایلون برای گلخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید