چه عواملی بر قیمت نایلون موثر است؟

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. چه عواملی بر قیمت نایلون موثر است؟

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

عوامل موثر بر قیمت نایلون
مقالات

تولید کنندگان انواع نایلون‌های تولید شده را با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌کنند. عوامل زیادی بر قیمت نایلون‌ها موثر است. از جمله این عوامل می‌توان به نوع نایلون، مشخصات فنی، نوع و کیفیت مواد اولیه، افزودنی‌ها، وزن نایلون‌ تعداد لایه و … اشاره نمود. اگر قصد خرید انواع نایلون را دارید و می‌خواهید با عوامل موثر بر قیمت نایلون‌ها آشنا شوید در این مطلب با ما همراه باشید.

نوع نایلون

نایلون‌ها را می‌توان بر اساس جنس و یا کاربرد دسته بندی کرد. در این بخش قصد داریم انواع نایلون را بر اساس کاربردشان مورد بررسی قرار دهیم. نایلون‌ها در صنایع مختلفی از جمله صنعت کشاورزی، صنعت بسته بندی و دیگر صنایع کاربرد دارند. در صنایع کشاورزی از نایلون کشاورزی، نایلون گلخانه، نایلون مالچ، نایلون یووی و نایلون آبیاری استفاده می‌شود. در صنایع بسته بندی از جمله پر مصرف‌ترین نایلون‌ها می‌توان به نایلون شیرینگ، استرچ پالت بند و نایلون‌های حبابدار اشاره نمود. برای جمع آوری زباله‌ها از کیسه‌های زباله و برای جمع آوری زباله‌های عفونی نیز از کیسه‌های خاصی استفاده می‌شود. پس برای خرید نایلون اولین نکته‌ای که مهم است انتخاب نایلون مناسب است تا هزینه‌ی اضافی نشود.

مواد اولیه نایلون

موضوع مواد اولیه خود به دو بخش تقسیم می‌شود. چرا که در تولید نایلون‌ها از مواد اولیه پلیمری مثل پلی اتیلن سبک و سنگین و سایر گریدها استفاده می‌شود. قیمت مواد اولیه پلیمری مثل طلا و ارز روزانه تغییر می‌کند. موضوع دیگری که در قیمت مواد اولیه نایلون‌ها موثر است کیفیت مواد اولیه است. همانطور که می‌دانید مواد اولیه پلیمری شامل مواد اولیه نو که از پتروشیمی بطور مستقیم قابل خرید هستند می‌شود که این مواد قیمت بالایی داشته حتی چون بصورت پورد عرضه می‌شوند ممکن است دستگاه شما پاسخگو نبوده و ناچار به پرداخت هزینه اچرت شوید تا به گرانول تبدیل شوند. مواد اولیه پلیمری بازیافتی که در بازار با نام گرانول بازیافتی نیز معروف هستند را می‌توانید از تولید کنندگان با قیمت مناسب‌تری نسبت به مواد نو خریداری کنید. البته برای تولید تمام نایلون‌ها نمی‌توان از مواد اولیه بازیافتی استفاده نمود.

وزن نایلون‌ها

از آنجا که نایلون‌ها اصولا بر اساس وزن قیمت گذاری می‌شوند، نایلون عامل موثری بر قیمت است. وزن نایلون‌ها به عوامل مختلفی از جمله ابعاد، ضخامت و تعداد لایه وابسته است.

ابعاد: یکی از عوامل بسیار مهم برای هنگام انتخاب و خرید نایلون، طول و عرض آن‌ها است. از آنجا که طول و عرض نایلون بر وزن آن تاثیر گذار است باید به درستی و با توجه به نیاز انتخاب شود.

ضخامت: نایلون‌ها بر اساس کاربردی که دارند در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. هرچه ضخامت نایلون بیشتر باشد وزن آن نیز بیشتر است. به دلیل آنکه در تولید نایلون ضخیم مواد اولیه بیشتری مورد استفاده قرار گرفته قیمت بالاتری نیز دارد.

تعداد لایه: نایلون‌ها بصورت لایه لایه تولید می‌شوند که برای هر کابردی نیاز است نایلون را بر اساس تعداد لایه تهیه کنید. مثلا برای بسته بندی کالای سنگین بهتر است از نایلون‌های چند لایه استفاده شود. نایلون‌های سه لایه و پنج لایه از جمله پرکاربردترین نایلون‌ها هستند زیرا ضخامت و کیفیت مناسبی دارند.

رنگ نایلون

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت نایلون‌ها موثر است رنگ آن‌هاست. زیرا در تولید نایلون‌های رنگی از مسترج‌های رنگی استفاده می‌شود. لذا برند و کیفیت این مستربچ‌ها بر قیمت نایلون تاثیر گذار است.

افزودنی‌های نایلون

همانطور که می‌دانید نایلون‌ها با توجه به کاربردی که دارد باید دارای خواصی باشند تا هم نیاز مصرف کننده را برآورده کند هم طول عمر خوبی داشته باشد. از افزودنی‌های مختلفی از جمله افزودنی آنتی یووی، افزودنی ضد شبنم، افزودنی ضد بخار، افزودنی مادون قرمز یا IR، افزودنی EVA، افزودنی آنتی ویروس و افزودنی ضد الکتریسیته ساکن که هرکدام از این افزودنی‌ها کاربرد خاصی دارند در تولید نایلون‌های استفاده می‌شود. استفاده از هرکدام ازین افزودنی‌ها در تولید نایلون قیمت نایلون را افزایش می‌دهد.

چاپ نایلون

چاپ روی نایلون‌ها با دستگاه‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله چاپ کلیشه، چاپ سیلک، چاپ فلسکو، چاپ افست و چاپ هلیو.

چاپ کلیشه: در این روش چاپ، به وسیله‌ نوعی کلیشه یا شابلون طرح دلخواه خود را بر روی نایلون یا پلاستیک چاپ می‌کنیم. معمولا این روش در قدیم بیشتربرای چاپ روی پارچه  مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه شابلون و کلیشه را بر روی سیلندری قرار داده و در ادامه به آن جوهر اضافه می‌کنند و سپس از آن سیلندر را روی نایلون یا پلاستیک مورد نظر قرار می‌دهند؛ بعد با کمی فشار طرح دلخواه بر روی نایلون چاپ می‌شود. چاپ نایلون کیلویی به این روش ممکن خواهد بود. این روش یک روش بسیار ساده و ارزان قیمت چاپ روی نایلون به شمار می‌رود و می توان برای چاپ در تعداد 1000 تایی و بیشتر استفاده کرد. البته برای تولید نایلون چاپی عمده این روش پیشنهاد نمی‌شود.

چاپ سیلک: این روش به صورت دستی انجام می‌شود و معمولا برای سفارشاتی با  تعداد کم استفاده شده و به صورت تکی و چاپ روی آن‌ها انجام می‌شود. یکی از معایب این روش کیفیت نسبتاً پایین چاپ آن نسبت به سایر روش‌های چاپ بر روی پلاستیک و نایلون است. در چاپ سیلک، طرح دلخواه را روی صفحه‌ای توری قرار داده و بخش‌هایی ازصفحه که فاقد تصویر و طرح  است با ماده‌ای شبیه به موم پوشانده  و به این ترتیب شابلون یا همان کلیشه چاپ آماده می‌شود. در آخر جوهر یا رنگ چاپ را روی شابلون ریخته و بر اثر فشار کاردک یا غلطک طرح مورد نظر بر روی نایلون یا پلاستیک چاپ می‌شود.

چاپ فلکسو: چاپ فلکسو یا همان چاپ برجسته به وسیله‌ی شابلون انعطاف پذیر و کشسانی صورت می‌گیرد. این نوع بیشتر برای چاپ روی اجسام و سطوح نایلونی کاربرد دارد اما می‌توان از آن برای چاپ روی سطوح مختلف مانند مقوا و کاغذ و فویل استفاده نمود. یکی از مزایای این نوع چاپ سرعت بالا و و خشک شدن سریع جوهر در آن است که این ویژگی باعث شده تا در چاپ با تعداد بالا کاربرد داشته باشد. همچنین چاپ فلکسو به علت ارزان قیمت بودن جوهر و لوازم جانبی دستگاه صرفه اقتصادی نیز دارد و به صرفه‌تر از سایر روش‌های متفاوت چاپ بر روی نایلون نیز است. این نوع روش غالباً در بسته‌بندی مواد غذایی نیز کاربرد دارد و بیشتر در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ افست: این نوع چاپ به علت عدم پستی بلندی روی سطوح به چاپ هم سطح نامیده می‌شود. چاپ افست بیشتر مناسب سفارشاتی با حجم کم بوده و اصولاً در تیراژ کم و پایین کاربرد دارد. نوشته‌های نایلون‌های فروشگاهی غالباً به این روش به چاپ می‌رسند.

چاپ هلیو یا هلیوگرام: این نوع چاپ از گروه چاپ‌های مقعر و گود بوده که بر خلاف چاپ فلکسو با کلیشه‌ای سیلندری که از جنس مس و یا چدن است انجام می‌شود. اما در عملکرد شبیه به چاپ فلکسو بوده و هر دو در چهار مرحله صورت می‌گیرد. اما تفاوت چاپ هلیو با فلاسکو در قیمت بالاتر آن و دقت و کارایی بهتر در چاپ است. همچنین چاپ هلیوگرام روی سطوحی از جنس نایلون و انواع سلفون در حجم بالا کاربرد دارد. در بیش از 90% موارد برای چاپ بر روی پاکت‌های بسته‌بندی مواد غذایی و غیره از این نوع چاپ استفاده می‌شود.

حجم سفارش

همانطور که می‌دانید و در تمام مشاغل قابل مشاهده است خرید بصورت عمده همیشه از نظر هزینه به نفع مشتری است. طبیعی است قیمت سفارش و خرید نایلون بصورت تناژ بالا به صرفه‌تر و با تخفیف خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی جامع عوامل موثر بر قیمت انواع نایلون پرداختیم. همانطور که اشاره شد عوامل مختلفی از جمله مواد اولیه، کاربرد نایلون، وزن و چاپ روی نایلون بر قیمت آن اثر گذار است. همچنین قیمت محصولات تولید کنندگان مختلف بر اساس سودی که برای خود بر می‌دارند نیز تغییر می‌کند. با دانستن نکاتی که گفته شد باید قیمت را بررسی نمود و با بهترین قیمت و کیفیت محصول مورد نیاز را خریداری کرد.

نوشتهٔ بعدی
آشنایی با مراحل تولید نایلون
نوشتهٔ پیشین
افزودنی آنتی ویروس بر نایلون‌ها چه اثری می‌گذارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید