افزودنی آنتی ویروس بر نایلون‌ها چه اثری می‌گذارد؟

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. افزودنی آنتی ویروس بر نایلون‌ها چه اثری می‌گذارد؟

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

افزودنی آنتی ویروس
مقالات

یکی از انواع افزودنی‌ها، که به نایلون‌ها از جمله نایلون گلخانه افزوده می‌شود، افزودنی آنتی ویروس است. از این افزودنی جهت ایجاد ویژگی‌هایی همچون مقاوم بودن در برابر ویروس‌ها  استفاده می‌شود. در واقع این افزودنی به نایلون‌های بسته‌بندی یا گلخانه اضافه می‌شود تا مانع از رشد ویروس‌ها و عفونت در محصولات شود. اگر می‌خواهید بدانید این افزودنی چه اثری بر نایلون‌ها می‌گذارد این مطلب را از دست ندهید.

معرفی افزودنی آنتی ویروس

همانطور که می‌دانید ویروس‌ها ذرات ریز و غیرمیکروسکوپی هستند که در مواردی ممکن است باعث ایجاد عفونت شوند. از این رو جهت مقابله با این موجودات و اثر بیماری‌زایی آن‌ها از افزودنی آنتی ویروس در بسته‌بندی مواد غذایی و نایلون‌های گلخانه استفاده می‌شود.

از راهکارهایی که جهت افزودن خاصیت آنتی ویروس در پلیمرها به کار می‌رود، مخلوط کردن ۱۰ تا ۲۰ درصد از وزن مواد پلیمری است. این ترکیب در موارد زیادی از نایلون‌ها همچون نایلون‌های بسته‌بندی، نایلون‌های کشاورزی، الیاف‌های نساجی، البسه، محصولات سلولزی بهداشتی، بدنه داخلی یخچال‌ها، نایلون‌های گلخانه و بسیاری از موارد دیگر به کار می‌رود.

افزودنی آنتی ویروس همچنین جزء افزودنی‌های مهمی است که به نایلون گلخانه اضافه می‌شود و با توجه به محیط مرطوب گلخانه استفاده از این افزودنی در تولید این نوع نایلون‌ها بسیار مناسب و به جا است. چرا که استفاده از این افزودنی در نایلون گلخانه باعث شده تا گیاه به خوبی رشد کرده و در محیط گرم و مرطوب گلخانه، خبری از تجمع قارچ و باکتری نباشد.

در واقع استفاده از افزودنی آنتی ویروس از جمله راه‌هایی است که جهت کنترل آفات از طریق انتخاب پوشش مناسب به کار می‌رود. در نتیجه این امکان مانع از ورود طیف نوری مناسب جهت رشد حشرات و آفات به گلخانه می‌شود. در نتیجه به میزان قابل توجهی هزینه مربوط به کنترل بیولوژیکی و شیمیایی گیاهان کاهش پیدا می‌کند.

مزایای استفاده از افزودنی آنتی ویروس

 استفاده از افزودنی آنتی ویروس در نایلون‌ها از جمله نایلون گلخانه، مانع از رشد و تکثیر آفت‌ها، بیماری‌ها، حشرات و در نتیجه سیاه شدن برگ‌ها و گلبرگ‌های گیاهان گلخانه می‌شود. این افزودنی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد همچنین خواصی که در محصولات ایجاد می‌کند، یکی از افزودنی‌هایی است که قدرت فوق‌العاده‌ای در سریع از بین بردن میکروب‌ها دارد. از این رو در بسیاری از محصولات پلاستیکی به کار می‌رود.

از مزیت‌های دیگر این افزودنی این است که با افزودن آن به محصولات پلاستیکی، می‌توان از رشد میکروب‌هایی مانند جلبک‌ها، قارچ‌ها، مخمرها و باکتری‌ها جلوگیری کرد.

انواع افزودنی‌های نایلون‌ها

علاوه بر افزودنی آنتی ویروس، افزودنی‌های زیادی هستند که با هدف بالا بردن سطح کیفیت محصولات پلاستیکی به آن‌ها اضافه می‌شوند. حال که با ویژگی‌ها و مزایای افزودنی‌های آنتی ویروس آشنا شده‌اید، بد نیست کمی در مورد دیگر افزودنی‌ها اطلاعات به دست آورید.

افزودنی آنتی یووی

یکی از پرکاربردترین انواع افزودنی‌ها که همچون افزودنی آنتی ویروس، باعث ایجاد خواص فوق‌العاده‌ای در محصولات پلاستیکی می‌شود، افزودنی آنتی یووی است. استفاده از این افزودنی موجب بالا رفتن میزان پایداری پلاستیک در برابر اشعه فرابنفش خورشید می‌شود. این افزودنی همچنین در افزایش طول عمر و حفظ رنگ پلاستیک بسیار مؤثر است. از این نوع افزودنی در تولید نایلون گلخانه، نایلون مالچ، کشاورزی، نایلون‌های تبلیغاتی، فیلم‌های صنعتی و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

افزودنی ضد بخار

استفاده از این نوع افزودنی در تولید پلاستیک‌ها، مانع از ایجاد مه در لایه درونی آن‌ها می‌شود. این افزودنی همچنین باعث جلوگیری از اثرات مخرب بخار آب بر روی محصولات کشاورزی و مانع از کاهش رشد آن‌ها خواهد شد.

چرا که وجود بخار آب، از رسیدن نور و گرما جلوگیری می‌کند و همین امر منجر به ایجاد آسیب‌های زیادی برای محصولات کشاورزی خواهد شد. از افزودنی ضد بخار علاوه بر ساخت پلاستیک کشاورزی، در بسته‌بندی مواد غذایی هم استفاده می‌شود.

افزودنی (EVA)

یکی از افزودنی‌های رایج در صنعت پلاستیک، افزودنی (EVA) است. این افزودنی باعث تقویت و بهبود خواصی همچون انعطاف‌پذیری، ضربه‌گیری، مقاومت در برابر فشار و بسیاری از موارد دیگر می‌شود. در صورت ترکیب افزودنی (EVA) با پلاستیک، مقاومت و شکل پذیری نایلون‌ها افزایش پیدا می‌کند. از ویژگی‌های این افزودنی می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر اشعه فرابنفش و بو نداشتن آن اشاره کرد. از این رو از این افزودنی در تولید انواع مختلف پلاستیک‌ها استفاده می‌شود.

افزودنی ضد الکتریسیته ساکن

استفاده از افزودنی ضد الکتریسیته ساکن همچون افزودنی آنتی ویروس مزیت‌های بسیاری خواهد داشت. بر اثر ایجاد الکتریسیته ساکن بر روی نایلون‌ها، امکان جذب گردوغبار و مسائلی همچون اختلال در حمل‌ونقل محصولات، شوک الکتریکی کارگران و زمینه‌ای جهت تخلیه بار الکتریکی و انفجار وجود دارد. از این رو در تولید نایلون‌های مختلفی همچون نایلون ساختمانی، کشاورزی، فیلم‌های معمولی و بسیاری از موارد دیگر جهت اجتناب از مشکلات ذکر شده، از این افزودنی استفاده می‌شود.

افزودنی مادون قرمز

استفاده از این افزودنی که به افزودنی (IR) معروف است در ساخت نایلون‌های گلخانه باعث جذب اشعه مادون قرمز می‌شود. در نتیجه باعث کاهش میزان افت دمای گلخانه در طول شب خواهد شد. در واقع این افزودنی با منعکس کردن اشعه مادون قرمز باعث گرم شدن دمای محیط گلخانه تا ۴ درجه بیشتر می‌شود. همچنین افزودنی مادون قرمز در هنگامی که نور خورشید شدید است به پخش شدن یکنواخت نور در فضای گلخانه کمک می‌کند.

با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان گفت استفاده از افزودنی مادون قرمز در کنار افزودنی آنتی ویروس مانع از آسیب رسیدن به محصولات تولید شده خواهد شد.

افزودنی ضد شبنم

از چالش‌های مهم دیگری که در تولید محصولات گلخانه‌ای و صنایع بسته‌بندی مواد غذایی وجود دارد، ایجاد مه و شبنم بر روی محصولات ناشی از تغییرات دما خواهد بود. چرا که ایجاد شبنم و وجود قطره‌های آب بر روی پلاستیک، مانع از رسیدن نور و در نتیجه ایجاد تداخل در فرایند رشد گیاهان خواهد شد.

در صنایع بسته‌بندی نیز ایجاد مه، باعث آسیب رسیدن به مواد غذایی و کاهش وضوح مواد موجود در نایلون‌های بسته‌بندی خواهد شد. از این رو با افزودن این افزودنی به پلاستیک‌های صنایع کشاورزی و بسته‌بندی تا حدود زیادی می‌توان مانع از بروز این گونه مشکلات شد.

جمع‌بندی

همانطور که می‌دانید وجود ویروس و میکروب بر روی محصولات کشاورزی یا غذایی، باعث بروز عفونت و بیماری برای انسان‌ها می‌شود. از این رو با استفاده از افزودنی آنتی ویروس در صنایع پلاستیک کشاورزی و بسته‌بندی، تا حدودی می‌توان جلوی بروز این بیماری‌ها را گرفت. استفاده از این افزودنی در نایلون‌ها همچون افزودنی‌های دیگر مزایای زیادی دارد که در این مطلب به آن اشاره کردیم.

نوشتهٔ بعدی
چه عواملی بر قیمت نایلون موثر است؟
نوشتهٔ پیشین
نایلکس چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید