استفاده از نایلون‌ها در کشت گلخانه‌ای چه تاثیری دارد؟

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. استفاده از نایلون‌ها در کشت گلخانه‌ای چه تاثیری دارد؟

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

نایلون برای کشت گلخانه ای
مقالات

کشاورزان و گلخانه‌داران بدون شک برای ایجاد و پرورش گیاهان و سبزیجات در خارج از فصل رشد طبیعی خود به استفاده از نایلون‌ها در کشت گلخانه‌ای نیاز خواهند داشت. با خرید پلاستیک گلخانه‌ای مناسب می‌توان بهترین و مناسب‌ترین شرایط را برای رشد و پرورش گیاهان مختلف ایجاد کرد و در نهایت سود خوبی را به دست آورد. نایلون‌های مخصوص کشت محصولات گیاهی می‌توانند هم از نظر قیمت و هم کارایی تحول بزرگی در صنعت گلخانه داری ایجاد کنند. در این مقاله در مورد تاثیرات استفاده از نایلون‌ها در کشت گلخانه ای صحبت می‌کنیم.

پلاستیک گلخانه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

فرقی نمی‌کند که گیاهان زینتی سرپوشیده را در گلخانه می‌کارید یا به تولید سبزیجات و میوه‌ها مشغول هستید، امروزه تولید و کشت محصولات کشاورزی خارج از فصول رشد طبیعی خود به یکی از سودآورترین بخش‌های صنعت کشاورزی تبدیل شده است. کشت گلخانه‌ای مزایایی برای انواع مختلف محصولات دارد. آنچه مهم است ایجاد شرایطی است که نور، رطوبت و دمای مناسب را برای رشد گیاه فراهم کند و در عین حال استحکام و مقاومت بالایی را در برابر عناصر طبیعی مانند یخبندان، برف، باران و طوفان تضمین کند.

تولیدکنندگان و گلخانه‌داران برای ایجاد این شرایط ایده آل نیاز به پوشش محافظ بادوام و باکیفیت به نام نایلون گلخانه دارند. انواع مختلفی از نایلون برای راه اندازی گلخانه و متناسب با شرایط آب و هوایی طراحی شده‌اند. در گذشته گلخانه‌ها با استفاده از مواد شیشه‌ای ساخته می‌شدند؛ اما به دلیل گرانی و شکنندگی شیشه در برابر خطرات احتمالی، شیشه جای خود را به نایلون داده است. امروزه پلاستیک گلخانه‌ای به دلیل کاربردی بودن و مقرون به صرفه بودن می‌تواند‌ هم به عنوان پوشش و هم برای کشت گیاهان مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیر استفاده از نایلون‌ در گلخانه

  • یکی از دلایل انتخاب نایلون برای کشت گلخانه‌ای، هزینه نسبتا پایین آن نسبت به سایر مواد است. نایلون یکی از مواد پلاستیکی در دسترس و قابل تولید است که هزینه تولید و نصب آن را نسبتاً پایین است. یکی دیگر از دلایل انتخاب نایلون سبک بودن آن است. پوشش نایلونی به دلیل وزن سبکی که دارد به راحتی روی گیاهان و شاخه‌های گیاه قرار می‌گیرد و کمترین فشار را بر روی گیاهان وارد می‌کند.
  • نایلون به دلیل شفافیت بالا به نور خورشید اجازه می‌دهد تا به طور موثر از نایلون عبور کند تا منجر به رشد بهتر گیاه شود. علاوه بر این، نایلون دارای خواص حرارتی عالی است و می‌تواند از دمای بالای گلخانه محافظت کند. یکی دیگر از دلایل استفاده از نایلون ها در کشت گلخانه‌ای مقاومت بالای آن‌ها در برابر رطوبت است. نایلون ویژگی‌های ضد آب دارد و در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مرطوب مقاوم است.
  • قدرت عایق نایلون‌های پلاستیکی بسیار بالاتر از چیزهایی مانند شیشه است. این موضوع باعث می‌شود کشاورزان انرژی کمتری برای گرم کردن گلخانه صفر کنند. به همین خاطر استفاده از نایلون‌ها در کشت گلخانه‌ای می‌تواند‌ در هزینه‌های انرژی صرفه جویی کند. همچنین، بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصان این حوزه، قدرت عایق پلاستیک 40 درصد بیشتر از شیشه است، بنابراین مصرف انرژی برای گرم کردن گلخانه بسیار کمتر خواهد بود.
  • نایلون ها با ایجاد دیوار محافظ محکم از ورود هر نوع سرما، برف، باران و باد شدید به داخل گلخانه و آسیب رساندن به گیاهان جلوگیری می‌کند. بسیاری از نایلون‌های گلخانه با خاصیت ضد باکتریایی از رشد میکروب‌های مضر در محیط داخلی جلوگیری خواهند کرد. در واقع هر چه سرعت رشد باکتری‌های مضر کمتر باشد، هزینه سمپاشی نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • نصب نایلون بسیار راحت‌تر از سایر مصالح است و به مهارت کمتری نیاز دارد. همچنین با توجه به قیمت پایین این روکش، اشتباه در نصب بخشی از آن منجر به آسیب‌های بالایی به ساختار یا گیاهان نمی‌شود. نایلون‌های گلخانه‌ای با ظاهر شفاف خود حداکثر نور مورد نیاز گیاه را تامین می‌کنند و در نتیجه بهره وری بوته‌ها و درختان بیشتر می‌شود. همچنین بسیاری از نایلون‌ها با داشتن خاصیت یووی از آسیب احتمالی اشعه ماوراء بنفش به گیاهان جلوگیری می‌کنند. از دیگر فواید پلاستیک گلخانه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تنوع در ضخامت: نایلون در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود که امکان انتخاب آن را با توجه به نیازهای خاص گیاهان فراهم می‌کند.
  • عایق گرما: پوشش نایلونی می‌تواند به حفظ گرما در داخل گلخانه کمک کند تا گیاهان
  • مقاومت در برابر باد: نایلون می‌تواند در برابر باد مقاومت کرده و از آسیب به ساختار گلخانه جلوگیری کند.

انواع افزودنی‌ها مورد استفاده در پلاستیک گلخانه

افزودنی‌ها به موادی گفته می‌شود که به پلاستیک مورد استفاده اضافه می‌شوند تا خواص آن‌ها را تغییر دهند. از این افزودنی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تثبیت کننده‌ها: این افزودنی‌ها به نایلون کمک می‌کنند تا در برابر شرایط آب و هوایی خارجی مانند نور خورشید، باد، باران و سرما مقاومت کند تا آن را برای ساخت گلخانه با دوام‌تر می‌کند.
  • ضد اشعه ماوراء بنفش: این افزودنی‌ها همچنین به پلاستیک کمک می‌کنند تا در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم باشد و از آسیب دیدن گیاهان داخل گلخانه در اثر اشعه‌های مضر UV جلوگیری می‌کند.
  • ضد رطوبت: این افزودنی‌ها همچنین به پلاستیک کمک می‌کنند تا در برابر رطوبت مقاومت کرده و از آسیب دیدن پلاستیک به دلیل رطوبت زیاد جلوگیری کند.
  • ضد گرد و غبار: این مواد افزودنی همچنین به پلاستیک در برابر گرد و غبار مقاومت کرده و از نفوذ آن به گلخانه جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

همه ما می‌دانیم که گلخانه‌ها مکان‌های مصنوعی و شبیه سازی شده با شرایط مناسب برای رشد گیاهان مختلف هستند که به افراد امکان کشاورزی در اقلیم‌های مختلف را می‌دهند. گیاهان معمولاً برای رشد به هوای معتدل یا گرم و نور کافی نیاز دارند، به همین دلیل کشاورزان برای ساخت این فضا از نایلون‌های کشاورزی کمک می‌گیرند. استفاده از نایلون‌ها در کشت گلخانه‌ای با خاصیت عبور نور و گرما باعث پرورش بهتر گیاهان می‌شود.

نوشتهٔ بعدی
فیلم پلی اتیلن چیست؟
نوشتهٔ پیشین
معرفی انواع نایلون‌ها برای بسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید