فیلم پلی اتیلن چیست؟

  1. خانه
  2. »
  3. مقالات
  4. »
  5. فیلم پلی اتیلن چیست؟

دسته‌ها

برترین مقالات

برچسب‌ها

فیلم پلی اتیلن
مقالات

در صنعت تولید محصولات پلاستیکی، نیاز صنایع مختلف شناسایی شده است تا محصولاتی مطابق با شرایط مختلف تولید شود و پاسخگو نیاز گستره وسیعی از مشتریان باشد. محصولات پلاستیکی با مواد پلیمری در انواع متنوعی تولید می‌شوند که یکی از پرکاربردترین این مواد، پلی اتیلن‌ها هستند. فیلم‌های پلی اتیلن در واقع ساده‌ترین شکل پلاستیکی از این پلیمر هستند که هم به شکل خام مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم به محصولات پلاستیکی دیگر تبدیل می‌شوند که ما برای شناخت بیشتر، در این مقاله به بررسی ویژگی‌های فیلم پلی اتیلن و کاربرد آن می‌پردازیم.

آشنایی با فیلم پلی اتیلن

فیلم پلی اتیلن نوعی ورق پلاستیکی نازک و انعطاف پذیر است که با مقاومت بالا معمولا به عنوان پوشش در صنایعی چون کشاورزی، ساختمان سازی و… کاربرد دارد. این نوع فیلم در انواع مختلف رنگ، ضخامت، ابعاد، تعداد لایه و… وارد بازار می‌شوند تا مطابق نیاز مشتریان مورد استفاده قرار گیرند. پلی اتیلن خود در انواع متنوع سبک و سنگین موجود است که در تهیه این محصول با توجه به نوع پلی اتیلن، از مواد افزودنی هم استفاده می‌شود. بنابراین این محصول ویژگی‌های بسیاری به همراه دارد و یکی از دلایل اصلی کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف، دوام و مقاومت بالا آن در شرایط محیطی مختلف است. فیلم‌های پلی اتیلن همچین وابسته به درجه کیفی مواد اولیه به صورت مات و شفاف تولید می‌شوند که قیمت انواع مختلف آن با هم متفاوت است.

ویژگی‌های فیلم پلی اتیلن

با وجود ویژگی‌های مختلف در فیلم پلی اتیلن، استفاده از آن در صنایع با مزایا بسیاری همراه است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر شناخته می‌شوند.

  • انعطاف پذیری و خاصیت کشسانی بالا
  • شفافیت
  • رنگ پذیری
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی مختلف
  • مانع از نفوذ رطوبت و گرد و غبار
  • خاصیت شکل پذیری مناسب
  • دوخت پذیری
  • قابلیت چاپ پذیری و لمینت
  • امکان تولید در عرض و ضخامت متفاوت

البته مواد افزودنی موجود در فیلم پلی اتیلن، خود دلیل به وجود آمدن خواص جدید در این محصول پلاستیکی است که وابسته به ویژگی‌های هر یک، فیلم پلی اتیلن از ویژگی‌های جدیدی برخوردار می‌شود.

انواع فیلم پلی اتیلن

فیلم پلی اتیلن وابسته به نوع پلی اتیلن، تعداد لایه و کاربرد آن در گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شود که عبارتند از:

فیلم پلی اتیلن با چگالی بالا: این نوع فیلم پلی اتیلن در دمای 70 تا 300 درجه سانتی‌گراد تهیه می‌شوند که با وجود استحکام بالا و مقاومت در برابر مواد شیمیایی و همچنین قیمت پایین، کاربرد بالایی دارند. به شرط وجود تاییدیه FDA بر روی این نایلون، می‌توان از آن برای بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده کرد که با وجود افزودنی‌هایی چون آنتی یووی استفاده از آن با مزایا بسیاری همراه است.

فیلم پلی اتیلن با چگالی کم: این محصول در فشار و حرارت بالا تولید می‌شود که مقاومت بالایی در برابر مواد اکسیدکننده و روغن‌ها دارد. همچنین وزن کم این فیلم پلی اتیلن کاربرد آن را در صنعت بسته بندی محصولات تولیدی افزایش داده است و تنها معایب آن اشتعال پذیری است که می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد.

فیلم پلی اتیلن خطی: این فیلم به نوعی تقویت یافته نمونه قبلی است که شفافیت بالایی دارد و به دلیل عدم استفاده از فلزات سنگین در ترکیبات آن، برای بسته بندی مواد غذایی و همچنین در صنایع کشاورزی کاربرد دارد.

فیلم پلی اتیلن چندلایه: فیلم پلی اتیلن به صورت تک لایه یا به صورت سه و پنج لایه وارد بازار می شود که فیلم‌های چند لایه به دلیل ضخامت بالاتر مقاومت بیشتری در برابر عوامل محیطی دارند و ممکن است طول عمر آن‌ها بالاتر باشد. استفاده از نمونه‌های چند لایه وابسته به شرایط محیطی می‌تواند مزایا بسیاری به دنبال داشته باشد و از بسیاری از خسارات احتمالی جلوگیری کند.

به طور کلی برای معرفی انواع فیلم پلی اتیلن می‌توان به مواردی چون فیلم استرچ، فیلم شیرینگ، فیلم عریض، فیلم پلی اتیلنی نایلونی، فیلم پلی اتیلنی نایلکسی، فیلم پلی اتیلن مالچ و… اشاره کرد.

کاربردهای فیلم پلی اتیلن

در تولید فیلم‌های پلی اتیلنی وابسته به سفارش مشتریان از مواد افزودنی متفاوتی استفاده می‌شود که کاربرد این محصول را از هم متمایز می‌کند و باعث ایجاد خواص جدیدی متناسب با نیاز آن‌ها می‌شود. بنابراین فیلم پلی اتیلن از کاربرد گسترده ای برخوردار است که عبارتند از:

  • بسته بندی پالت، مصنوعات چوبی، مواد غذایی، اقلام بهداشتی و آرایشی و…
  • بسته بندی محصولات کشاورزی
  • پوشش محافظتی از گیاهان
  • پوشش گلخانه
  • پوشش محافظ خاک
  • پوشش نما، پنجره، فونداسیون و… در صنعت ساختمانی
  • انواع نایلون‌های فروشگاهی
  • و به طور کلی هر نوع محصولی که به جداره‌های پلاستیکی برای حمل و محافظت از مواد نیاز داشته باشد.

نحوه تولید فیلم پلی اتیلن

برای تولید فیلم پلی اتیلن از دستگاه اکسترودر استفاده می‌شود که طی چند مرحله، مواد اولیه پلی اتیلنی به ورق‌های نازک پلاستیکی قابل استفاده در صنایع مختلف تبدیل می‌شوند. در ابتدای روند تولید، مواد اولیه مورد نیاز و میزان آن شناسایی می‌شود که در صورت نیاز، مواد تقویت کننده‌ای چون افزودنی‌های آنتی یووی، آنتی فاگ، شفاف کننده، ضد الکتریسیته ساکن، جاذب مادون قرمز و… نیز به ترکیب مواد اولیه اضافه شود. بعد از تهیه مواد اولیه، این مواد به کمک میکسر به خوبی ترکیب شده و وارد دستگاه می‌شود. در مرحله بعدی مواد اولیه ذوب شده و به کمک ماردون‌ها، به سمت غالب منتقل می‌شوند. بعد از شکل گیری مواد مذاب، در این مرحله مواد به سمت غلطتک‌ها هدایت می‌شوند تا به شکل فیلم‌های نازک پلی اتیلنی سرد شده و تبدیل به محصول نهایی شوند. با طی این مراحل به صورت استاندارد، فیلم پلی اتیلنی در عرض و ضخامت دلخواه مشتری تولید شده و آماده ارسال به دست مشتریان می‌شود.

جمع بندی

 فیلم پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین محصولات صنعت پلاستیک است که با وزن سبک و مقاومت بالا، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف کشاورزی، ساختمان سازی و… دارد و معمولا از آن به عنوان پوشش استفاده می‌شود. فیلم پلی اتیلن از ویژگی‌هایی چون انعطاف پذیری، خاصیت کشسانی، قابلیت چاپ پذیری و دوخت پذیری و… برخوردار است که می‌توان وابسته به کاربرد، آن را در شکل‌های مختلف پاکتی، نایلون دسته دار و… نیز تولید کرد. ما در این مقاله به بررسی ویژگی‌های فیلم پلی اتیلن و کاربردهای آن پرداختیم تا شما عزیزان به هنگام تهیه این محصول دچار سردرگمی نشوید.

نوشتهٔ بعدی
نایلکس چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشتهٔ پیشین
استفاده از نایلون‌ها در کشت گلخانه‌ای چه تاثیری دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید